Saudara Saudari

Teori owh teori....

Aku nak rumuskan menda yang aku belajar..Rasa dlm dunia ni memang orang barat duk manipulasi kita kaw2 punya..korung tak percaya.. 1st aku nk bongkarkanlaa teori pengajara..teori plg awl sekali bertapak iaitu teori behaviorisme..:

ermh..teori ni pengasas dia sape ?
thorndike , ivan pablov ngan BF Skinner..
depa guna pemerhatian terhadap haiwan..u adaptasi kepada manusia..
logik ker?
Haiwan2 y diguna seperti kucing..Anjing (aukk aukk aukk) dan tikus...
nak digambarkan n buktikan bahawa setiap haiwan dan manusia ni terangsang dgn menda y sama
diorng buktikan mcm mana kalu korung nk taw?
stp kita n sbg makhluk tuhan y mulia kat bumi ni
sama je mcm haiwan2 diatas..
stp tingkah laku ada hubungkait antara rangsangan dan gerakbalas
iaitu ganjaran / pengukuhan...hahahaha...
betul jugak idea diorng ni..memang cun...tp aku rasa guna haiwan tu
tak berapa nk sesuai..seolah2 meletakkan taraf manusia sama dengan haiwan...
Thorndike dia guna kucing...Ivan Pablov guna Anjing Dan BF skinner guna tikus..
nak taw x? hasil pemerhatian depa2 ni siap dpt teori blaja lg tu..
nilai y nk ditunjuk mcm mana nk survive mcm haiwan tu...
tapi mslhnya kenapa mereka guna haiwan? y tu ak xberapa setuju..
Lepas ni mungkin aku pulak nk guna teori lain..guna lembu..hehhe..
sah2 semua org leh wat pemerhatian...

0 comments: